Deze doorgedreven motortraining vindt plaats in een theorielokaal, op een afgesloten oefenterrein, en de openbare weg. Deze training bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte.
Doelgroep
Deze opleiding is gericht naar instructeurs brevet IV en examinatoren categorie A.
Leerdoelstelling
Deze opleiding omvat drie complementaire luiken. Op het einde van de opleiding bezitten de instructeurs kennis, inzichten en vaardigheden die ze kunnen gebruiken tijdens de motorrijlessen.
Programma
We starten de opleidingsdag met een duidelijke briefing over de doelstelling van de training en maken de nodige praktische afspraken. De opleiding is zo opgebouwd dat de verschillende onderdelen die te maken hebben met veilig motorrijden samenvallen zodat de deelnemende instructeurs efficiënt en bewust de opgedane kennis, inzichten en vaardigheden kunnen integreren tijdens het geven van motoropleidingen.
De theoretische uiteenzetting bevat een analyse van motorongevallen en werkvormen rond risico’s specifiek aan motorrijden. Om gepaste werkvormen aan te bieden is het noodzakelijk om de belangrijkste risicofactoren en oorzaken van zware en dodelijke ongevallen bij motorrijders in België te kennen. We maken hiervoor gebruiken van de MOTAC studie (BIVV) dat specifiek risicogedrag bij motorongevallen identificeerde. De lesgever onderzoekt met de deelnemende motorinstructeurs hoe deze risico’s in de lessen op het private terrein en de openbare weg aan bod kunnen komen. Een basis van verkeerspsychologische en theoretische concepten wordt hierbij ter ondersteuning aangeleerd met tot doel lage en hogere ordevaardigheden met elkaar te leren verbinden in de rijopleiding op maat van de leerling.
Op het afgesloten oefenterrein analyseren we manoeuvres gericht op rijvaardigheden in functie van veilig motorrijden. In een groepsvorming worden de manoeuvres als opstap genomen om de didactiek van het aanleren van technische vaardigheden in de diepte te analyseren. Hierbij worden alle technische en didactische aspecten constructief in vraag gesteld in functie van veiligheid en een optimale voertuigbeheersing. De instructeur zal op deze manier zijn eigen lespraktijk in vraag stellen en bewuster lesgeven in functie van veiligheid en risicobeheersing.
Op de openbare weg richten we ons op het herkennen van risico’s op de openbare weg en analyseren we het rijgedrag van de deelnemende instructeurs. Tijdens een rit op de openbare weg maken de lesgevers filmopnames van de deelnemende instructeurs vanop de motor tijdens het rijden. De filmpjes worden gemaakt met actiecamera’s gemonteerd op de motorfiets met bediening aan het stuur. We gebruiken het beeldmateriaal om concreet en in detail feedback te geven. De beelden worden op groot scherm geprojecteerd wat de mogelijkheid biedt om in groep eventuele risico’s te bespreken en didactische werkvormen te zoeken om deze bij de kandidaat motorrijder tijdens de rijopleiding te behandelen. We maken voldoende tijd om in groep na te denken over de risicofactoren waaraan motorrijders worden blootgesteld. Deze risico’s bevinden zich op de verschillende niveaus van de GDE matrix. Op een begrijpbare manier analyseren we de risico’s en zoeken we naar mogelijkheden om beginnende motorrijders deze inzichten mee te geven tijden de motorrijlessen.
Iedere instructeur krijgt op het einde van de lesdag een persoonlijke evaluatie.
Lesgevers
Om een kwalitatieve en persoonlijke begeleiding te garanderen werken we maximum met 4 cursisten per instructeur. De instructeurs verbonden aan Centrum Motoropleiding Dirk volgen meermaals zelf zowel intern als extern trainingen om op een correcte didactische wijze motortrainingen aan te bieden.
Goedkeuring MOW
De opleiding is door de Vlaamse overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor punt 2. De opleiding telt mee voor de jaarlijkse verplichte bijscholing voor 8-aantal opleidingsuren.